Οδηγός ελέγχου συμμόρφωσης με τη νομοθεσία σε εγκαταστάσεις ανώτερης βαθμίδας
1
Έχουν ληφθεί όλα τα μέτρα για την πρόληψη των μεγάλων ατυχημάτων και τον περιορισμό των συνεπειών τους στη δημόσια υγεία και στο περιβάλλον;
Προβλέψεις
Ο φορέας εκμετάλλευσης υποχρεούται να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα σύμφωνα με τις απαιτήσεις της κείμενης νομοθεσίας, ιδίως του Ν. 1650/1986 όπως ισχύει, του Ν. 4014/2011, όπως ισχύει, του Ν. 3850/2010, του Ν. 3982/2011 όπως ισχύει, τις υγειονομικές διατάξεις καθώς και τις ειδικότερες διατάξεις που προβλέπονται στην ΚΥΑ 172058/2016, για την πρόληψη των μεγάλων ατυχημάτων και τον περιορισμό των συνεπειών τους στη δημόσια υγεία και στο περιβάλλον.
Ο φορέας εκμετάλλευσης υποχρεούται να αποδεικνύει κάθε στιγμή στην αρχή που είναι αρμόδια για τη διενέργεια επιθεωρήσεων ή ελέγχων (τακτικών ή εκτάκτων), σύμφωνα με το άρθρο 19 της ΚΥΑ 172058/2016, ότι έχει λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα που προβλέπονται στην εν λόγω ΚΥΑ.
Νομοθεσία : | Ν. 1650/1986 (όπως ισχύει), Ν. 4014/2011 (όπως ισχύει), Ν. 3850/2010 (όπως ισχύει), Ν. 3982/2011 (όπως ισχύει), ΚΥΑ 172058/2016 |
---|
2
Έχει πραγματοποιηθεί η προβλεπόμενη κατάταξη της εγκατάστασης ως ανώτερης ή κατώτερης βαθμίδας;
Προβλέψεις
Ο φορέας εκμετάλλευσης ως υπόχρεος, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) 1272/2008, όπως ισχύει, συμπεριλαμβανομένων των κανονιστικών πράξεων που έχουν εκδοθεί σε εφαρμογή αυτού και ειδικότερα της υπ’ αριθ. 3017130/2798/2009 υπουργικής απόφασης (Β΄1843) και της υπ’ αριθ. 3015811/2663/2010 κοινής υπουργικής απόφασης (Β΄1410), για την ορθή ταξινόμηση των επικίνδυνων ουσιών και μειγμάτων έχει περαιτέρω την ευθύνη για την κατάταξη της εγκατάστασης ως ανώτερης ή κατώτερης βαθμίδας, λαμβάνοντας υπόψη τις αντίστοιχες ποσότητες των επικίνδυνων ουσιών που υπάρχουν ή ενδέχεται να υπάρξουν στην εγκατάσταση, καθώς και για την τήρηση των απαιτήσεων που, κατά περίπτωση, προβλέπονται στην ΚΥΑ 172058/2016.
Νομοθεσία : | ΥΑ 3017130/2798/2009, ΚΥΑ 3015811/2663/2010, ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 5) |
---|
Παρατηρήσεις/Οδηγίες : | Θα πρέπει να περιλαμβάνεται σχετική τεκμηρίωση. Κατάταξη εγκαταστάσεων σε κατώτερη και ανώτερη βαθμίδα
|
---|
3
Έχει γίνει αίτηση στο Γενικό Χημείο του Κράτους για διευκόλυνση στη διαδικασία κατάταξης της εγκατάστασης;
Προβλέψεις
Ο φορέας εκμετάλλευσης προκειμένου να διευκολύνεται στην ταξινόμηση των επικίνδυνων ουσιών για την κατάταξη της εγκατάστασης ως ανώτερης ή κατώτερης βαθμίδας, καθώς και σε κάθε άλλη περίπτωση, έχει τη δυνατότητα, πριν την υποβολή του φακέλου Κοινοποίησης, να αιτείται από τη Διεύθυνση Ενεργειακών, Βιομηχανικών και Χημικών Προϊόντων του Γενικού Χημείου του Κράτους ή/και την οικεία Περιφερειακή Χημική Υπηρεσία, γνωμοδότηση για την ορθή ταξινόμηση των επικίνδυνων ουσιών προσκομίζοντας τα στοιχεία που προβλέπονται στην παράγραφο 1δ του άρθρου 6 της ΚΥΑ 172058/2016. Η γνωμοδότηση αυτή υποβάλλεται από τον φορέα εκμετάλλευσης μαζί με τον φάκελο Κοινοποίησης, σύμφωνα με την παράγραφο 1.1.(δ) του ίδιου άρθρου.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 5) |
---|
Παρατηρήσεις : | Δυνατότητα εφόσον το επιθυμεί ο φορέας εκμετάλλευσης. |
---|
4
Έχει υποβληθεί στην αδειοδοτούσα αρχή υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/1986 (ποσότητες επικίνδυνων ουσιών και κατάταξη);
Προβλέψεις
Ο φορέας εκμετάλλευσης υποχρεούται να υποβάλλει στην αδειοδοτούσα αρχή, όπως αυτή ορίζεται στην παράγραφο 21 του άρθρου 3 της ΚΥΑ 172058/2016, υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/1986, όπως ισχύει, με την οποία δηλώνει:
α) τις ποσότητες των επικίνδυνων ουσιών και των μειγμάτων που υπάρχουν ή μπορεί να υπάρξουν στην εγκατάσταση και περιλαμβάνονται στο Παράρτημα Ι της ΚΥΑ, καθώς και,
β) εάν, σύμφωνα με την ταξινόμηση που διενεργεί σύμφωνα με την υποπαράγραφο 3 και την παράγραφο Β, η εγκατάσταση ανήκει στην ανώτερη βαθμίδα, ή στη κατώτερη βαθμίδα, προσκομίζοντας σχετική τεκμηρίωση σύμφωνα με το παράρτημα Ι της ΚΥΑ 172058/2016 (σημείο 4 των σημειώσεων). Η υπεύθυνη δήλωση συμπληρώνεται από τον φορέα εκμετάλλευσης σύμφωνα με το υπόδειγμα του Παραρτήματος VII της ΚΥΑ 172058/2016 και υποβάλλεται μαζί με το φάκελο Κοινοποίησης σύμφωνα με την παράγραφο 2.1. του άρθρου 6.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 5) |
---|
Υπόδειγμα υπεύθυνης δήλωσης : |
---|
5
Έχει υποβληθεί επικαιροποιημένος κατάλογος με τη νέα ταξινόμηση επικίνδυνων ουσιών;
Προβλέψεις
Σε κάθε περίπτωση μεταβολής της ταξινόμησης των επικίνδυνων ουσιών, ο φορέας εκμετάλλευσης, ως αποκλειστικά υπεύθυνος για την ταξινόμηση σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) 1272/2008, όπως ισχύει, υποχρεούται να υποβάλλει στην Διεύθυνση Ενεργειακών, Βιομηχανικών και Χημικών Προϊόντων του Γενικού Χημείου του Κράτους και στην οικεία Περιφερειακή Χημική Υπηρεσία, επικαιροποιημένο κατάλογο με τη νέα ταξινόμηση.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 5) |
---|
Παρατηρήσεις : | Εφαρμογή σε περίπτωση μεταβολής της ταξινόμησης των επικίνδυνων ουσιών. |
---|
6
Έχει προσκομιστεί στην αδειοδοτούσα αρχή βεβαίωση της οικείας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας ότι έχει κατατεθεί Μελέτη Πυροπροστασίας, ή σε περίπτωση υφιστάμενης εγκατάστασης, το εν ισχύ Πιστοποιητικό Πυροπροστασίας;
Προβλέψεις
Ο φορέας εκμετάλλευσης υποχρεούται, πριν τη θεώρηση του φακέλου Κοινοποίησης, να προσκομίζει στην αδειοδοτούσα αρχή: α) σε περίπτωση εγκατάστασης κατώτερης βαθμίδας, βεβαίωση της οικείας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας ότι έχει κατατεθεί Μελέτη Πυροπροστασίας, ή β) σε περίπτωση υφιστάμενης εγκατάστασης, το εν ισχύ Πιστοποιητικό Πυροπροστασίας.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 6, παρ. 3.4) |
---|
7
Έχει υποβληθεί φάκελος Κοινοποίησης;
Προβλέψεις
O φορέας εκμετάλλευσης μιας εγκατάστασης, υποχρεούται, ανεξάρτητα αν η εγκατάσταση υπάγεται στην ανώτερη ή κατώτερη βαθμίδα, να υποβάλλει στην αδειοδοτούσα αρχή φάκελο Κοινοποίησης (ΦΚ).
Ο φορέας εκμετάλλευσης έχει την ευθύνη ως προς την ακρίβεια, πληρότητα και ορθότητα των στοιχείων και πληροφοριών που περιλαμβάνονται στο ΦΚ.
Ο ΦΚ καθώς και η εκάστοτε επικαιροποίησή του, υποβάλλεται σε δύο (2) αντίγραφα σε έντυπη μορφή και δώδεκα (12) αντίγραφα σε ψηφιακή μορφή. Οι χάρτες και τα τοπογραφικά διαγράμματα αποτελούν στοιχεία του φακέλου Κοινοποίησης και συνυποβάλλονται σε δώδεκα (12) αντίγραφα σε ψηφιακή και δώδεκα (12) αντίγραφα σε έντυπη μορφή.
Για νέες εγκαταστάσεις, ο ΦΚ υποβάλλεται μαζί με την αίτηση ή/και τα προαπαιτούμενα για τη χορήγηση ή τροποποίηση της άδειας εγκατάστασης ή, εφόσον αυτή δεν προβλέπεται στην κείμενη νομοθεσία, της άδειας λειτουργίας ή της άδειας εκμετάλλευσης, πριν από την έναρξη της κατασκευής ή λειτουργίας της εγκατάστασης, ή πριν από την υλοποίηση των τροποποιήσεων που θα έχουν ως αποτέλεσμα την αλλαγή του καταλόγου επικίνδυνων ουσιών.
Στις περιπτώσεις εγκαταστάσεων ανώτερης βαθμίδας, ο φορέας εκμετάλλευσης έχει τη δυνατότητα να υποβάλλει την Κοινοποίηση μαζί με τη Μελέτη Ασφαλείας.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 6) |
---|
Οδηγίες : | Οδηγός προετοιμασίας Φακέλου Κοινοποίησης Στοιχείων σε εγκαταστάσεις ανώτερης βαθμίδας
|
---|
8
Εφόσον υπάρχουν αλλαγές, έχει ενημερωθεί η αδειοδοτούσα αρχή;
Προβλέψεις
Στις περιπτώσεις που επέρχεται:
α) ουσιαστική αύξηση ή μείωση της ποσότητας ή ουσιαστική μεταβολή της φύσης ή της φυσικής κατάστασης της υπάρχουσας επικίνδυνης ουσίας, όπως τη δήλωσε στο φάκελο Κοινοποίησης ο φορέας εκμετάλλευσης, ή σημαντική μεταβολή των διεργασιών χρήσης της (σε κάθε περίπτωση μεταβολή των ποσοτήτων μεγαλύτερη από 10% ανά κατηγορία κινδύνου του παραρτήματος Ι, Μέρος Ι της ΚΥΑ 172058/2016 και ανά κατονομαζόμενη επικίνδυνη ουσία του παραρτήματος Ι, Μέρος ΙΙ, θεωρείται ουσιαστική),
β) μετατροπή εγκατάστασης ή μονάδας η οποία ενδέχεται να έχει σημαντικές επιπτώσεις όσον αφορά τους κινδύνους μεγάλου ατυχήματος,
γ) οριστική παύση λειτουργίας ή παροπλισμός της εγκατάστασης ή
δ) αλλαγές στις πληροφορίες και στοιχεία που περιλαμβάνονται στο Φάκελο κοινοποίησης (που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του αρθ. 6 της ΚΥΑ 172058/2016, εκτός των περιπτώσεων β και γ αυτής),
ο φορέας εκμετάλλευσης υποχρεούται να ενημερώνει εκ των προτέρων την αδειοδοτούσα αρχή και επιπλέον στις περιπτώσεις α, β και δ να προβαίνει σε επικαιροποίηση/αναθεώρηση του φακέλου Κοινοποίησης.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 6, 10) |
---|
9
Ο φάκελος Κοινοποίησης είναι επικαιροποιημένος;
Προβλέψεις
Στις περιπτώσεις που επέρχεται:
α) ουσιαστική αύξηση ή μείωση της ποσότητας ή ουσιαστική μεταβολή της φύσης ή της φυσικής κατάστασης της υπάρχουσας επικίνδυνης ουσίας, όπως τη δήλωσε στο φάκελο Κοινοποίησης ο φορέας εκμετάλλευσης, ή σημαντική μεταβολή των διεργασιών χρήσης της (σε κάθε περίπτωση μεταβολή των ποσοτήτων μεγαλύτερη από 10% ανά κατηγορία κινδύνου του παραρτήματος Ι, Μέρος Ι της ΚΥΑ 172058/2016 και ανά κατονομαζόμενη επικίνδυνη ουσία του παραρτήματος Ι, Μέρος ΙΙ, θεωρείται ουσιαστική),
β) μετατροπή εγκατάστασης ή μονάδας η οποία ενδέχεται να έχει σημαντικές επιπτώσεις όσον αφορά τους κινδύνους μεγάλου ατυχήματος,
γ) οριστική παύση λειτουργίας ή παροπλισμός της εγκατάστασης ή
δ) αλλαγές στις πληροφορίες και στοιχεία που περιλαμβάνονται στο Φάκελο κοινοποίησης (που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του αρθ. 6 της ΚΥΑ 172058/2016, εκτός των περιπτώσεων β και γ αυτής),
ο φορέας εκμετάλλευσης υποχρεούται να προβαίνει σε επικαιροποίηση/αναθεώρηση του φακέλου Κοινοποίησης.
Ο ΦΚ καθώς και η εκάστοτε επικαιροποίησή του, υποβάλλεται σε δύο (2) αντίγραφα σε έντυπη μορφή και δώδεκα (12) αντίγραφα σε ψηφιακή μορφή. Οι χάρτες και τα τοπογραφικά διαγράμματα αποτελούν στοιχεία του φακέλου Κοινοποίησης και συνυποβάλλονται σε δώδεκα (12) αντίγραφα σε ψηφιακή και δώδεκα (12) αντίγραφα σε έντυπη μορφή.
Με την επιφύλαξη των παραπάνω, τα στοιχεία και οι πληροφορίες που περιλαμβάνονται στο φάκελο Κοινοποίησης (στις παραγράφους 1 και 1.1. του άρθρου 6 της ΚΥΑ 172058/2016), επανεξετάζονται από τον φορέα εκμετάλλευσης και επικαιροποιούνται τουλάχιστον ανά πενταετία (σύμφωνα με τη διαδικασία των παραγράφων 2 έως 3.4 του άρθρου 6 της ΚΥΑ 172058/2016).
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 6, 10) |
---|
Οδηγίες : | Οδηγός προετοιμασίας Φακέλου Κοινοποίησης Στοιχείων σε εγκαταστάσεις ανώτερης βαθμίδας |
---|
10
Έχει υποβληθεί Μελέτη Ασφάλειας (ΜΑ);
Προβλέψεις
Ο φορέας εκμετάλλευσης εγκατάστασης ανώτερης βαθμίδας, υποχρεούται να υποβάλλει στην αδειοδοτούσα αρχή, μαζί με την αίτηση για τη χορήγηση άδειας εγκατάστασης, ανανέωσης ή τροποποίησης της άδειας αυτής, άδειας λειτουργίας ή εκμετάλλευσης ή άλλης σχετικής έγκρισης ή βεβαίωσης σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, Μελέτη Ασφαλείας με την οποία πρέπει να καταδεικνύεται ότι:
α) εφαρμόζεται, σύμφωνα με τα στοιχεία του παραρτήματος III της ΚΥΑ 172058/2016 Πολιτική Πρόληψης Μεγάλων Ατυχημάτων και Σύστημα Διαχείρισης της Ασφαλείας για την υλοποίησή της,
β) έχουν προσδιορισθεί οι κίνδυνοι μεγάλου ατυχήματος και τα σενάρια πιθανών μεγάλων ατυχημάτων και έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα για την πρόληψη και τον περιορισμό των συνεπειών τους στη δημόσια υγεία και το περιβάλλον,
γ) ο σχεδιασμός, η κατασκευή, η λειτουργία και η συντήρηση κάθε μονάδας, χώρου αποθήκευσης, εξοπλισμού και υποδομής που συνδέονται με τη λειτουργία της και έχουν σχέση με τους κινδύνους μεγάλου ατυχήματος εντός της εγκατάστασης, παρέχουν επαρκή αξιοπιστία και ασφάλεια,
δ) έχουν καταρτιστεί εσωτερικά σχέδια έκτακτης ανάγκης και παρέχουν τις πληροφορίες που καθιστούν δυνατή την κατάρτιση του εξωτερικού σχεδίου έκτακτης ανάγκης,
ε) εξασφαλίζεται επαρκής πληροφόρηση των αρμόδιων αρχών σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, ώστε να αποφασίζουν σχετικά με τη χωροθέτηση νέων δραστηριοτήτων ή έργων κοντά σε υφιστάμενες εγκαταστάσεις,
στ) σε περίπτωση εγγύτητας της εγκατάστασης με άλλες εγκαταστάσεις που υπάγονται στις διατάξεις της παρούσας, έχει συνεκτιμηθεί δεόντως η φύση και η έκταση κινδύνου ενός συνολικού ατυχήματος μεγάλης έκτασης (φαινόμενο domino).
Η ΜΑ καθώς και κάθε μεταγενέστερη επικαιροποίησή της υποβάλλεται σε δύο (2) αντίγραφα σε έντυπη μορφή και δώδεκα (12) αντίγραφα σε ψηφιακή μορφή.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 9, Παραρτήματα ΙΙ, ΙΙΙ) |
---|
Οδηγίες : |
|
---|
11
Η Μελέτη Ασφάλειας (ΜΑ) είναι επικαιροποιημένη;
Προβλέψεις
Με την επιφύλαξη του άρθρου 10 της ΚΥΑ 172058/2016, ο φορέας εκμετάλλευσης επανεξετάζει περιοδικά και, όταν χρειάζεται, επικαιροποιεί τη ΜΑ, τουλάχιστον ανά πενταετία.
Ο φορέας εκμετάλλευσης επανεξετάζει και, όταν χρειάζεται, επικαιροποιεί τη ΜΑ μετά από μεγάλο ατύχημα στην εγκατάστασή του, και οποιαδήποτε άλλη στιγμή, με πρωτοβουλία του φορέα εκμετάλλευσης ή μετά από αίτημα της αδειοδοτούσας αρχής ή άλλης συναρμόδιας αρχής σε συνεννόηση με την αδειοδοτούσα αρχή, όταν το δικαιολογούν νέα δεδομένα ή νέες τεχνολογικές γνώσεις σχετικά με την ασφάλεια, συμπεριλαμβανομένης της γνώσης που προκύπτει από την ανάλυση των ατυχημάτων ή, στο μέτρο του δυνατού, των «παρ’ ολίγον ατυχημάτων», και της εξέλιξης των γνώσεων σχετικά με την εκτίμηση των κινδύνων.
Η επικαιροποιημένη ΜΑ διαβιβάζεται χωρίς καθυστέρηση στην αδειοδοτούσα αρχή.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 9,10,11 Παραρτήματα ΙΙ, ΙΙΙ) |
---|
Οδηγίες : |
---|
12
Υπάρχει συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές για την παροχή πληροφοριών για την κατάρτιση του Ειδικού ΣΑΤΑΜΕ;
Προβλέψεις
Για κάθε εγκατάσταση ανώτερης βαθμίδας ο φορέας εκμετάλλευσης υποχρεούται να παρέχει τις απαραίτητες πληροφορίες στην Αυτοτελή Δ/νση Πολιτικής Προστασίας της οικείας Περιφέρειας, ώστε αυτή να είναι σε θέση να καταρτίζει εξωτερικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης.
Για τις νέες εγκαταστάσεις, οι φορείς εκμετάλλευσης συμμορφώνονται με τις ανωτέρω υποχρεώσεις πριν από την έναρξη της λειτουργίας τους, ή πριν από τις τροποποιήσεις τους που θα έχουν ως αποτέλεσμα την αλλαγή του καταλόγου επικίνδυνων ουσιών.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 11) |
---|
Οδηγίες : | Σχέδια Αντιμετώπισης Τεχνολογικών Ατυχημάτων Μεγάλης Έκτασης (ΣΑΤΑΜΕ) |
---|
13
Υπάρχει συνεργασία με την Αυτοτελή Δ/νση Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας για ασκήσεις ετοιμότητας για το Ειδικό ΣΑΤΑΜΕ;
Προβλέψεις
Η Αυτοτελής Δ/νση Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας εριμνά για τη διενέργεια ασκήσεων ετοιμότητας σε συνεργασία με τον φορέα εκμετάλλευσης και τους συναρμόδιους φορείς, για την εφαρμογή και την εκπαίδευση στο Ειδικό ΣΑΤΑΜΕ.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 11) |
---|
Οδηγίες : | Σχέδια Αντιμετώπισης Τεχνολογικών Ατυχημάτων Μεγάλης Έκτασης (ΣΑΤΑΜΕ) |
---|
14
Υπάρχει κίνδυνος φαινομένου ντόμινο;
Προβλέψεις
Η αδειοδοτούσα αρχή, με βάση τις πληροφορίες που παρέχουν οι φορείς εκμετάλλευσης, ή τις τυχόν πρόσθετες πληροφορίες που παρέχουν μετά από αίτημα της αδειοδοτούσας αρχής ή άλλης συναρμόδιας αρχής, ή τις πληροφορίες που προέκυψαν από τη διενέργεια επιθεωρήσεων, καθορίζει, σε συνεργασία με την αρμόδια Υπηρεσία Περιβάλλοντος της οικείας Περιφέρειας, όλες τις εγκαταστάσεις ή ομάδες εγκαταστάσεων όπου η επικινδυνότητα ή οι συνέπειες μεγάλου ατυχήματος ενδέχεται να αυξάνονται λόγω της γεωγραφικής θέσης και της εγγύτητας αυτών, καθώς και τους καταλόγους επικίνδυνων ουσιών που διαθέτουν.
Αν η αδειοδοτούσα αρχή διαθέτει πρόσθετες πληροφορίες, πλέον αυτών που διαβίβασε ο φορέας εκμετάλλευσης, κοινοποιεί τις πληροφορίες αυτές στον εν λόγω φορέα εκμετάλλευσης καθώς και στις συναρμόδιες αρχές.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 8) |
---|
Παρατηρήσεις : | Θα πρέπει να υπάρχει τεκμηρίωση. |
---|
15
Εάν υπάρχει κίνδυνος φαινομένου ντόμινο, έχουν δοθεί οι σχετικές πληροφορίες στην αδειοδοτούσα αρχή;
Προβλέψεις
Οι φορείς εκμετάλλευσης των εγκαταστάσεων με κίνδυνο φαινομένου ντόμινο, ανταλλάσσουν, μέσω της αδειοδοτούσας αρχής κατάλληλες πληροφορίες για τις εν λόγω εγκαταστάσεις, με τις οποίες παρέχεται η δυνατότητα να συνεκτιμώνται δεόντως η φύση και η έκταση του συνολικού κινδύνου μεγάλου ατυχήματος στις οικείες ΠΠΜΑ, στα συστήματα διαχείρισης της ασφαλείας, στις μελέτες ασφαλείας και στα εσωτερικά σχέδια έκτακτης ανάγκης, κατά περίπτωση.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 8) |
---|
16
Υπάρχει συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές για την παροχή πληροφοριών για την ενημέρωση του κοινού;
Προβλέψεις
O φορέας εκμετάλλευσης μιας εγκατάστασης, υποχρεούται να υποβάλλει στην αδειοδοτούσα αρχή φάκελο Κοινοποίησης ο οποίος περιέχει μεταξυ άλλων και περίληψη μη τεχνικού περιεχομένου σε απλή και κατανοητή γλώσσα, ώστε να διευκολύνεται η παροχή από την αδειοδοτούσα αρχή, εύληπτων πληροφοριών στο κοινό.
Σε περίπτωση εφαρμογής της παραγράφου 3 του άρθρου 21 της ΚΥΑ 172058/2016, ο φορέας εκμετάλλευσης υποβάλλει προς δημοσιοποίηση στην αδειοδοτούσα αρχή, οικειοθελώς ή μετά από αίτημά της:
α) περίληψη μη τεχνικού περιεχομένου, η οποία περιλαμβάνει τουλάχιστον τις γενικές πληροφορίες σχετικά με τους κινδύνους μεγάλων ατυχημάτων και τις πιθανές επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον σε περίπτωση μεγάλου ατυχήματος ή/και
β) τροποποιημένο κατάλογο των επικίνδυνων ουσιών που υπάρχουν στην εγκατάσταση.
Οι φορείς εκμετάλλευσης των εγκαταστάσεων με κίνδυνο φαινομένου ντόμινο, συνεργάζονται με την αδειοδοτούσα αρχή, το/α οικείο/α Περιφερειακό/α Συμβούλιο/α και την Αυτοτελή Δ/νση Πολιτικής Προστασίας της οικείας Περιφέρειας για την ενημέρωση του κοινού και των γειτονικών δραστηριοτήτων που δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της ΚΥΑ 172058/2016.
Σε περίπτωση που από την επικαιροποίηση της Μελέτης Ασφαλείας προκύπτει η ανάγκη συνακόλουθων αλλαγών στην προβλεπόμενη Περίληψη μη τεχνικού περιεχομένου ή στον κατάλογο των επικίνδυνων ουσιών, ο ενδιαφερόμενος φορέας εκμετάλλευσης προβαίνει στις δέουσες αναπροσαρμογές, ώστε η εν λόγω Περίληψη ή/και ο τροποποιημένος κατάλογος να συνάδει/ουν με το περιεχόμενο της επικαιροποιημένης Μελέτης Ασφαλείας.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 6,8,13,21) |
---|
Πληροφορίες : |
---|
17
Εάν υπάρχει κίνδυνος φαινομένου ντόμινο, υπάρχει συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές για την παροχή πληροφοριών για κατάρτιση εξωτερικών σχεδίων έκτακτης ανάγκης;
Προβλέψεις
Οι φορείς εκμετάλλευσης των εγκαταστάσεων με κίνδυνο φαινομένου ντόμινο, συνεργάζονται με την αδειοδοτούσα αρχή, το/α οικείο/α Περιφερειακό/α Συμβούλιο/α και την Αυτοτελή Δ/νση Πολιτικής Προστασίας της οικείας Περιφέρειας για την παροχή πληροφοριών κατά την κατάρτιση εξωτερικών σχεδίων έκτακτης ανάγκης.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 8) |
---|
Πληροφορίες : | Σχέδια Αντιμετώπισης Τεχνολογικών Ατυχημάτων Μεγάλης Έκτασης (ΣΑΤΑΜΕ) |
---|
18
Εάν υπάρχει κίνδυνος φαινομένου ντόμινο, έχουν ενημερωθεί οι γειτονικές επιχειρήσεις;
Προβλέψεις
Οι φορείς εκμετάλλευσης των εγκαταστάσεων με κίνδυνο φαινομένου ντόμινο, συνεργάζονται με την αδειοδοτούσα αρχή, το/α οικείο/α Περιφερειακό/α Συμβούλιο/α και την Αυτοτελή Δ/νση Πολιτικής Προστασίας της οικείας Περιφέρειας και ενημερώνουν σχετικά με τους κινδύνους, τις επιχειρήσεις που δεν υπάγονται στις διατάξεις της ΚΥΑ 172058/2016, αλλά βρίσκονται στο ίδιο βιομηχανικό πάρκο.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 8) |
---|
19
Έχουν δοθεί πληροφορίες για την επικινδυνότητα της εγκατάστασης για το σχεδιασμό χρήσεων γης;
Προβλέψεις
Οι αρχές που είναι αρμόδιες σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, για τον χωροταξικό, περιβαλλοντικό και πολεοδομικό σχεδιασμό, μεριμνούν ώστε οι στόχοι της πρόληψης μεγάλων ατυχημάτων και του περιορισμού των συνεπειών τους να λαμβάνονται υπόψη στις πολιτικές χρήσης γης ή σε άλλες σχετικές πολιτικές.
Για την υλοποίηση των ανωτέρω στόχων ελέγχεται:
α) η ίδρυση νέων εγκαταστάσεων,
β) οι μετατροπές στις υφιστάμενες εγκαταστάσεις,
γ) οι χωροθετήσεις νέων έργων κοντά σε εγκαταστάσεις, όπως δίκτυα μεταφορών, χώροι δημόσιας χρήσης και οικιστικές ζώνες, όταν η χωροθέτηση ή τα σχετικά έργα ενδέχεται να προκαλέσουν ή να αυξήσουν τον κίνδυνο ενός μεγάλου ατυχήματος είτε να επιδεινώσουν τις επιπτώσεις του.
Κατά το σχεδιασμό και την εφαρμογή των πολιτικών χρήσεων γης, οι φορείς εκμετάλλευσης κατά τη διαδικασία των προβλεπόμενων από την κείμενη νομοθεσία σχετικών διαδικασιών διαβούλευσης με το κοινό, υποχρεούνται να παρέχουν στις κατά περίπτωση αρμόδιες αρχές επαρκείς πληροφορίες για την επικινδυνότητα της εγκατάστασης και τεχνικές συμβουλές σχετικά με την εν λόγω επικινδυνότητα, που βασίζονται σε συγκεκριμένη για την κάθε περίπτωση μελέτη ή γενικά κριτήρια. Κάθε φορέας εκμετάλλευσης υποχρεούται για τον σχεδιασμό πολιτικών χρήσεων γης να παρέχει, κατόπιν αιτήματος της αρμόδιας αρχής, επαρκείς πληροφορίες σχετικά με την επικινδυνότητα της εγκατάστασης.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 12), Ν. 4014/2011 και κανονιστικές πράξεις που έχουν εκδοθεί κατ΄ εξουσιοδότησή του, ΚΥΑ 107017/2006, άλλη σχετική εθνική και ενωσιακή νομοθεσία |
---|
20
Υπάρχει διαδικασία για την παροχή πληροφοριών μετά από μεγάλο ατύχημα;
Προβλέψεις
Ο φορέας εκμετάλλευσης ύστερα από ένα μεγάλο ατύχημα υποχρεούται με τον πιο πρόσφορο και κατάλληλο τρόπο:
α) να ενημερώνει άμεσα την αδειοδοτούσα αρχή, την Αυτοτελή Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας της οικείας Περιφέρειας, τη Δ/νση Σχεδιασμού και Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών της ΓΓΠΠ, την αρμόδια Υπηρεσία της Γενικής Δ/νσης Περιβαλλοντικής Πολιτικής του ΥΠΕΝ και το Αρχηγείο Πυροσβεστικού Σώματος/Διεύθυνση Πυροσβεστικών Επιχειρήσεων και,
β) το συντομότερο δυνατόν και πάντως όχι πέραν των τριών (3) μηνών:
β.1) να παρέχει στις ανωτέρω αρχές πληροφορίες σχετικά με:
αα) τις συνθήκες του ατυχήματος,
αβ) τις επικίνδυνες ουσίες που ενέχονται για το ατύχημα,
αγ) τα διαθέσιμα στοιχεία για την εκτίμηση των επιπτώσεων του ατυχήματος στην ανθρώπινη υγεία, στο περιβάλλον και στα υλικά αγαθά,
αδ) τα ληφθέντα μέτρα έκτακτης ανάγκης,
β.2) να πληροφορεί τις προαναφερόμενες αρχές για τα προβλεπόμενα μέτρα σχετικά με:
αα) τον μετριασμό των μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων επιδράσεων του ατυχήματος·
αβ) την αποφυγή επανάληψης ίδιου ατυχήματος·
γ) να επικαιροποιεί τις παρεχόμενες πληροφορίες, σε περίπτωση που διεξοδικότερη διερεύνηση αποκαλύψει πρόσθετα στοιχεία τα οποία μεταβάλλουν τις εν λόγω πληροφορίες ή τα συμπεράσματα που έχουν προκύψει.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 15) |
---|
21
Υπάρχει διαδικασία για την εφαρμογή μέτρων αποκατάστασης μετά από μεγάλο ατύχημα;
Προβλέψεις
Ο φορέας εκμετάλλευσης οφείλει να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα αποκατάστασης μετά από μεγάλο ατύχημα.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 5, 11, 16) |
---|
22
Διευκολύνεται η αδειοδοτούσα αρχή και οι συναρμόδιες αρχές για τη διενέργεια επιθεωρήσεων;
Προβλέψεις
Οι φορείς εκμετάλλευσης παρέχουν στην αδειοδοτούσα αρχή και στις συναρμόδιες αρχές κάθε αναγκαία βοήθεια για να διευκολύνουν τις τελευταίες να διενεργούν επιθεωρήσεις και να συγκεντρώνουν όλες τις πληροφορίες που είναι αναγκαίες προκειμένου να εκτελούν τα καθήκοντά τους για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης και ειδικότερα για να μπορούν στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς τους σύμφωνα με την παρούσα απόφαση, να εκτιμούν πλήρως την πιθανότητα μεγάλου ατυχήματος και να προσδιορίζουν την έκταση ενδεχόμενης αυξημένης πιθανότητας ή σημαντικότερων μεγάλων ατυχημάτων, να καταρτίζουν εξωτερικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης και να λαμβάνουν υπόψη ουσίες που ενδέχεται να χρειάζονται ειδική προσοχή λόγω της φυσικής κατάστασης, των ιδιαίτερων συνθηκών ή της θέσης τους.
Νομοθεσία : | ΚΥΑ 172058/2016 (άρθ. 5, 19) |
---|
Πληροφορίες : |
---|
Κατεβάστε τον οδηγό συμμόρφωσης σε μορφή αρχείου word